Machu Picchu Travel

Huayna Picchu beklimmen

Thuis hangt er een grote foto van de glorieuze Inca stad Machu Picchu aan de muur. Elke keer als ik aan de eettafel zit kijk ik even naar de foto en staart vooral die grote machtige berg me aan: Huayna Picchu.
Huayna Picchu is onmisbaar op elke foto van de oude Inca stad en maakt het gehele plaatje compleet. Huayna Picchu beklimmen ontbrak echter nog aan mijn lijstje. Ja: ik had de vierdaagse Inca Trail gelopen en Ja: ik ben met Jorge een jaar erna nog eens teruggeweest om Machu Picchu te bezichtigen. De beklimming bleef echter uit. Ons huidige verblijf van bijna 5 maanden in Cusco was dus een mooie gelegenheid om het beklimmen van Huayna Picchu voor goed aan mijn lijstje toe te voegen.

Machu Picchu met kinderen

Onze droom was om met de kinderen Machu Picchu te bezoeken, dus trokken we er afgelopen maand met de kids op uit. Eerst namen we de trein vanaf Ollantaytambo naar Aguas Calientes waar we vervolgens een overnachting hadden geboekt. De volgende dag bezochten we Machu Picchu en zelfs de kinderen waren dolenthousiast bij het zien van de Inca ruïnes: ze sprongen van steen naar steen.

Wij zijn Machu Picchu Travel
Onze droom kwam uit: met de kinderen bij Machu Picchu

Even zoeken naar de ingang

We hadden toegangstickets voor het beklimmen van Huayna Picchu vanaf 10 uur. Je kunt ook kiezen voor 7.00 uur, maar dat tijdstip was met de kinderen niet haalbaar. De ingang naar Huayna Picchu was even zoeken. Het staat wel op kleine, houten bordjes aangegeven, maar die zijn niet erg opvallend. Vraag het echter aan elke willekeurige gids die er rondloopt en je hebt de ingang al snel gevonden. Bij de ingang wachtten 2 vriendinnen en mijn zusje met haar vriend op ons. Zij zouden meegaan om de jonge berg – dat Huayna Picchu in het Quechua betekent – te trotseren.

Onze tocht naar boven: Huayna Picchu
De eerste trappen naar de top

Hier namen we afscheid van onze kinderen: schoonmoeder die ook mee was zou op ze passen. Maar onze oudste zoon van 4 wilde er niks van weten: hij moest en zou meegaan naar boven. We twijfelden geen moment, dus daar gingen we met zijn zevenen. Bij de controlepost aangekomen, moet je je paspoort en toegangstickets voor het beklimmen van Huayna Picchu tonen. Daarnaast noteer je je naam en tijdstip in het logboek, zodat de autoriteiten weten dat je aan de beklimming begint.

Trappen klimmen naar boven

Het begin van de tocht naar boven is nog redelijk glooiend. Je loopt rustig naar Huayna Picchu toe, maar je weet bij het zien van die reus – zo vlak voor je neus – dat het daar niet bij zal blijven. Als snel komen we aan bij de eerste treden omhoog. We voelen de hoogte en al snel hebben we een korte ademhaling. Regelmatig pauze houden en water drinken (dat je echt voldoende mee moet nemen) is dus heel belangrijk. Onze zoon Timo lijkt er minder moeite mee te hebben, want hij loopt voorop en we kunnen hem nauwelijks bijbenen! Hoe hoger we komen, hoe steiler en smaller de trappen worden. We halen met regelmaat rustende toeristen in en af en toe maken wij plaats voor dalende groepjes. Al het verkeer gaat namelijk over één en hetzelfde pad. Omdat de oude Inca paden zo steil en smal zijn, kunnen we al wel tussendoor van het adembenemende uitzicht genieten. We hangen letterlijk aan de buitenkant van de berg!

Jorge opweg naar top Huayna Picchu
Jorge opweg naar boven

Waar is die berg gebleven?

Na ongeveer 1 uur beklimmen van Huayna Picchu komen we bij wat Inca ruïnes aan en zijn we bijna op de top. Nog een klein stukje en dan komen we bij het officiële bordje aan met daarop de benaming van het hoogste punt van Huayna Picchu: 2667,58 meter. In eerst instantie oogt Machu Picchu een beetje ver weg en wat kaal: want waar is die o zo bekende berg erachter gebleven? Juist: daar stonden we zelf op na zo’n 500 meter klimmen! Geweldig! We zijn het er allemaal over eens dat dit een niet te missen klim is en dat het absoluut de moeite waard is om Machu Picchu vanaf deze mooie berg te zien.

Onze zoon Timo na de Huayna Picchu beklimming op de top
Onze zoon Timo op de top van Huayna Picchu

Huayna Picchu beklimmen: gapende dieptes tot het dal

Daarna de tocht naar beneden die voor sommigen van ons zelfs lastiger was dan de tocht naar boven. Dalen lijkt makkelijk, maar ineens zie je de gapende dieptes langs het pad en dus is het opletten. We maken nog haast want het weer gaat draaien en donkere wolken dienen zich aan: het gaat onweren. Gelukkig komen we allemaal droog aan bij de controlepost waar we ons weer netjes registreren door het tijdstip van aankomst achter onze naam te schrijven: exact 2 uur!

Gapende dieptes Huayna Picchu beklimming
Gapende dieptes tot aan het dal

Tips:
• Neem voldoende water mee. Onderweg zijn er namelijk geen mogelijkheden om water te kopen
• Overweeg walking sticks mee te nemen. Met name voor het afdalen kan dit prettig zijn
• Beklim Huayna Picchu vanaf 10 uur. Dat is het makkelijkste te combineren met de rondleiding door Machu Picchu (vanaf 6 uur).