Machu Picchu Travel B.V.

Voorbereiding op de Inca Trail

Een Inca Trail lopen of een van onze andere tochten naar Machu Picchu is niet zomaar wandelen door de bergen. Een optimale voorbereiding op de Inca Trail is dus erg belangrijk! Je gaat over toppen van boven de 4000 meter en dus krijg je te maken met ijle lucht. Hele ijle lucht! Deze ijle lucht zorgt ervoor dat je sneller buiten adem raakt en veel water moet drinken.

Jorge heeft als oud-gids ontzettend veel ervaring en kan dus het beste vertellen hoe je je optimaal voorbereidt op deze tochten. Dus ik vroeg Jorge, vertel eens op: wat moet ik doen ter voorbereiding op de Inca Trail?

De beste voorbereiding op de Inca Trail?

Het kan geen kwaad wat extra conditie op te bouwen voor je afreist naar Peru. Maak een paar stevige wandelingen, zodat je spieren al kunnen wennen aan het feit dat je een meerdaagse wandeltocht gaat maken. Hoewel het absoluut moeilijk is je voor te stellen hoe het is om bergen te beklimmen van 3000 – 4000 meter hoogte, is echt elke extra conditietraining mooi meegenomen!

Lift links laten liggen

Je kent het wel: ’s ochtends op je werk aangekomen,  netjes wachten op de lift en met zijn allen opgepropt staan in de rit naar boven. Dat is vanaf nu verleden tijd! Er is namelijk geen betere voorbereiding op de Inca Trail als het lopen van de trappen! En geloof ons: in elk gebouw is een brandtrap te vinden, dus er is geen excuus meer om die lift niet links te laten liggen!

Acclimatiseren met een kopje Coca-thee

Om daarnaast aan de hoogte te wennen is het aan te raden bij aankomst in Cusco twee dagen rust te nemen. Deze stad ligt namelijk al op 3200 meter en is een uitstekend vertrekpunt voor de tochten naar Machu Picchu. Daarnaast kun je daar al goed wennen aan het beklimmen van hoogtes, omdat de kronkelende straatjes en de hoogteverschillen in de stad je al flink laten klimmen.

Houd symptomen van hoogteziekte goed in de gaten: diarree, overgeven, hoofdpijn, duizeligheid en het vasthouden van vocht. De meesten hebben er geen last van, maar mocht de hoogte je toch overvallen, neem dan vooral veel rust en drink genoeg water. Peruanen uit de Andes zijn bekend met dit fenomeen en drinken daarom al eeuwen lang de bekende coca-thee die volop te krijgen is in Cusco.

Over het algemeen ben je na 2 dagen voldoende geacclimatiseerd om aan een Trail te beginnen.

Voorbereiding op de Inka Trail

Paklijst Inca Trail 2 dagen

Kies je voor de tweedaagse Inca Trail? Bekijk hier dan de paklijst voor de verkorte Inca Trail.

Bekijk de paklijst

Voorbereiding op de Inka Trail

Paklijst meerdaagse Trail

Kies je voor een meerdaagse Trail? Bekijk dan hier wat je niet mag vergeten.

Bekijk de paklijst