Machu Picchu Travel

Programma Choquequirao Trail

Dag 1 Bewonderen van de Apurimac Canyon

Rond 4.30 uur in de ochtend word je opgehaald door je gids voor vertrek richting de provincie Apurimac via de plaats Abancay. Het avontuur begint direct, want een deel van de weg zal onverhard zijn en wordt omringd door besneeuwde bergtoppen van gletsjers, waaronder de Padreyoc op 5571 meter hoogte. Als we bij het startpunt aankomen, wachten de “arrieros” al op ons met hun ezels en paarden die je vergezellen richting Choquequirao en jou van je zwaarste bagage ontlasten.

Je loopt de eerste dag richting de pass van Capulyoc op 2800 meter. Deze dag zal er nog niet echt hard geklommen hoeven te worden. Volop ruimte dus om te genieten van het zicht op de Apurimac Canyon! Na 6 uur lopen kom je aan bij Chiquisca op 1930 meter waar het tentenkamp wordt opgeslagen.

Dag 2  Klimmen naar de Wieg van Goud

We verlaten al vroeg Chiquisca om in ongeveer één uur af te dalen naar Rosalinda Beach op 1550 meter. Daar steken we de Apurimac rivier over en begint onze serieuze klim van de Choquequirao Trail richting Santa Rosa. Zigzaggend hiken we in 2 uur naar boven tot de eerste stop. De reden waarom je vroeg vertrekt op deze dag wordt ook direct duidelijk: het kan in de Vallei behoorlijk warm worden wat de klim alleen maar lastiger maakt. Kortom: dit is de dag van de grote uitdaging, het échte sporten en het ware hiken en klimmen!

In het dorpje Santa Rosa aangekomen hebben we een korte pauze om even bij te komen van het eerste stuk en te proeven van het suikerriet ofwel “Cambray” dat daar puur natuur groeit. Je hebt ook even tijd om de spieren en kuiten te rekken en strekken voor we aan het tweede deel van de 2,5 uur durende klim beginnen richting Marampata. Daar wordt de lunch geserveerd. Na de lunch zijn we aangekomen aan het laatste stuk klimmen van deze dag.

Nog 2 uur omhoog en soms stukken omlaag voordat je beloond wordt met het verrijzen van de Wieg van Goud ofwel Choquequirao! Op deze 3033 meter hoogte zetten we onze tenten op en is er vrije tijd om rond te lopen door het archeologische complex en over de terrassen. Het hoogtepunt vormt de ondergaande zon, waarbij met geluk vliegende condors door de vallei zweven. Je bent in één klap vergeten hoe zwaar het was om hier te komen!

Dag 3 Verkenning van Choquequirao

Na de overnachting vlakbij Choquequirao ontbijten we in de ochtend in de buitenlucht genietend van de opkomende zon en het uitzicht. Na het ontbijt is het tijd op echt op ontdekking te gaan in het Inca complex. Je gids vertelt je in 3 uur alles over de ruïnes en hun betekenis voor de Inca’s. Je bezoekt de belangrijkste plekken zoals het hoofdplein met een ceremonie platform voor offerrituelen, tempels, koninklijke verblijven, badhuizen, waterkanalen, opslagplaatsen voor voedsel, gigantische trappen en verborgen tuinen.

Na deze rondleiding dalen we dezelfde weg weer af naar beneden als waar je omhoog gekomen bent richting Marampata. Daar is de lunch van deze derde dag. Na 4 uur verder afdalen komen we aan bij de brug van Rosalinda en steken we de Apurimac rivier weer over om aan de andere kant van de oever weer de klim naar boven in te zetten. In Chiquisca, de overnachtingsplek van dag 1, overnachten we ook nu weer.

Dag 4 Nog één keer achterom kijken!

In de ochtend na het ontbijt vertrek je klimmend richting de Apurimac Canyon. Deze klim duurt zo’n 4 uur en geeft je wederom alle ruimte om te genieten van al het moois dat het landschap richting de Capulyoc pass te bieden heeft. Aangekomen bij deze pass is dit ook het allerlaatste moment om nog eens achterom te kijken en foto’s te maken van de Apurimac Canyon en de archeologische Inca citadel Choquequirao! Daarna vertrek je verder richting Cachora waar je na 2 uur aankomt en het tijd is om te lunchen. We zijn weer terug bij het vertrekpunt en dus kunnen we lekker achterover leunen en wachten op onze privébus terug naar Cusco. In 4 uur tijd ben je weer terug daar waar het 4 dagen geleden allemaal begon: Cusco!